مهارت‌های متخصص BPM در سال 2022/1401 – بخش 2

یک متخصص BPM در سال جدید چه مهارت‌هایی لازم دارد؟ بخش دوم

مانند سال گذشته BPMtips یک مصاحبه با تعدادی از متخصصان و بزرگان حوزه BPM در خصوص مهارت‌های لازم برای یک متخصص BPM در سال جدید میلادی، انجام داده است. توصیه‌ها و پیشنهادات این گروه می‌تواند برنامه مطالعاتی و آموزش سال 1401 ما باشد. چکیده این مصاحبه طولانی در چند بخش در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

بخش اول این گفتگو را می‌توانید از طریق این لینک مطالعه کنید.

Prof. Marlon Dumas

Prof. Marlon Dumas
Prof. Marlon Dumas

مارلون دوماس، استاد سیستم‌های اطلاعاتی در دانشگاه تارتو در کشور استونی و یکی از بنیان‌گذاران Apromore Pty Ltd (شرکتی که به توسعه و ارائه راه‌حل‌های فرایند کاوی می‌پردازد) است. تحقیقات او در زمینه مدیریت فرایندهای کسب و کار و فرایند کاوی منجر به انتشار مقالات تحقیقاتی متعدد، چندین Patent در ایالات متحده و اتحادیه اروپا و یک کتاب درسی (مبانی مدیریت فرایند کسب و کار) در بیش از 250 دانشگاه در سراسر جهان تدریس می‌شود، شده است.

مهارت‌ها، تکنیک‌ها، رفتارها و نگرش‌هایی که می‌تواند به متخصصان BPM کمک کند تا در سال 2022 برای سازمان‌های خود بیشترین ارزش را محقق کنند، چیست؟

نیاز به چابکی و سازگاری به وضوح از شروع شیوع کرونا افزایش یافته است. سازمان‌ها و کسب و کارها به شدت تحت فشار قرار می‌گیرند تا به طور مداوم بر فرایندهای خود نظارت کنند، پیش‌گیرانه تغییرات را شناسایی و نسبت به آن‌ها واکنش نشان دهند.

جای تعجب نیست که ما شاهد افزایش توجه به فرایند کاوی (Process Mining) و مدیریت فرایند مبتنی بر داده هستیم. مدیران برای درک چگونگی تاثیر اصلاحات، به منظور سازگاری مداوم با تغییرات در تقاضا و انتظارات مشتری، رفتار نیروی کار و سایر تغییرات در محیط کسب و کار، نیازمند شفافیت کامل در فرایند سازمان هستند. آنها همچنین باید پیش بینی کنند که تأثیر تغییرات داخلی و خارجی، مانند تأثیر کاهش در دسترس بودن نیروی کار در شرایط اپیدمی، اختلالات زنجیره تأمین یا افزایش و کاهش تقاضا برای انواع مختلف محصولات، چه خواهد بود.

در مقابل شاهد افزایش پذیرش فناوری‌های تحلیل و پیش‌بینی‌کننده هستیم که به مدیران عملیاتی و کارکنان فعال در فرایند اجازه می‌دهد تا مشکلات را در فرایندهای مرتبط با خود پیش‌بینی کرده و از وقوع آنها جلوگیری کنند. همانطور که در دهه 2020 به جلو می‌رویم، فناوری‌های تحلیل و پیش‌بینی، مانند هوش مصنوعی بالغ می شوند و ارزش ارائه شده توسط کسب و کار‌ها را افزایش می‌دهند.

بهترین منابع برای یادگیری این مهارت‌ها چیست؟ (به عنوان مثال کتاب، مقاله، دوره)

کتاب یک شرکت مبتنی بر داده (A data-driven company) نوشته ریچارد بنجامین، یک دید کلی از معنای اداره یک شرکت مبتنی بر داده ارائه می دهد.

برای یادگیری از تجربیات شرکت‌های موفق، کتاب «پرونده‌های مدیریت فرایند کسب‌وکار» نوشته یان ووم بروک، یان مندلینگ و مایکل روزمان را توصیه می‌کنم که اکنون در دو جلد موجود است..

برای همگام شدن با پیشرفت‌های فناوری در حال انجام و اخبار مربوط به اتوماسیون فرایند ( وهمچنین BPM به طور کلی)، توصیه می‌کنم Tolani Jaiye-Tikolo را در لینکدین دنبال کنید.

کدام مهارت‌ها دیگر نیاز نیستند یا هنوز عملاً قابل استفاده نیستند؟

در عصر تغییرات مستمر، نیاز کمتری به تحکیم و استانداردسازی فرایندها وجود دارد. در نتیجه، مهارت های استانداردسازی فرایند نسبت به چند سال پیش کمتر مرسوم است. اما این بدان معنا نیست که نیاز به این مهارت ها برای همیشه از بین رفته است. اصلا. شرط می بندم که به زودی آنها را دوباره  روی میز خواهیم دید.

تغییرات مرتبط با کووید در محیط کسب و کار، چگونه بر کار متخصصان BPM تأثیر گذاشت؟

کووید دو اثر عمده داشته است. ابتدا کار منعطف و از راه دور را به یک هنجار تبدیل کرده است. دوم، نیاز مستمر به سازگاری و انطباق‌پذیری ایجاد کرده است. هر دوی این روندها نیاز به روش‌ها و فناوری مرتبط با شفافیت کسب و کار از جمله فرایند کاوی و دیجیتال کردن فرایندها دارد..

Scott Francis

Scott Francis
Scott Francis

اسکات فرانسیس مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران BP3، یک شرکت تخصصی در حوزه خدمات و مشاوره BPM است. اسکات و تیمش BP3 را به یکی از برترین شرکت‌های ارائه کننده خدمات BPM تبدیل کرده است. اسکات در کنفرانس هایی مانند: bpmNEXT، BPMPortugal و BPMCAMP سخنران است و نویسنده اصلی وبلاگ BP3 است.

مهارت‌ها، تکنیک‌ها، رفتارها و نگرش‌هایی که می‌تواند به متخصصان BPM کمک کند تا در سال 2022 برای سازمان‌های خود بیشترین ارزش را محقق کنند، چیست؟

بیایید فرض کنیم این متخصص BPM از قبل BPMN را می‌شناسد، نقشه جریان ارزش را از تجزیه و تحلیل اثرات حالت شکست تشخیص می‌دهد و حداقل می داند که چه زمانی از فردی که یک متخصص شش سیگما است کمک بخواهد.

من فکر می کنم در سال 2022، اگر در حال انجام کار در حوزه فرایند هستید، باید به دنبال اضافه کردن برخی مهارت ها به سبد مهارت‌های خود باشید. اول از همه، اگر هنوز RPA را نمی شناسید، باید یاد بگیرید که چگونه RPA را به کار بگیرید. هر فروشنده RPA منابع آموزشی رایگان خوبی دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

اگر با یک زبان برنامه نویسی آشنا نیستید، زمان بگذارید تا به طور قابل قبولی با یک زبان برنامه‌نویسی آشنا شوید – مثلاً جاوا اسکریپت یا پایتون. هر دوی این زبان‌ها، زبان‌های کاربردی هستند و موارد استفاده زیادی دارند.

اگر قبلاً موارد فوق را انجام داده‌اید، وقت آن است که با جستجوی عمیق در سرویس‌های AWS یا Google یا Azure، دانش خود را در مورد داده‌ها و تجزیه و تحلیل با R یا AI گسترش دهید. این شروع خوبی برای سال جدید است!

بهترین منابع برای یادگیری این مهارت‌ها چیست؟ (به عنوان مثال کتاب، مقاله، دوره)

اکثر فروشندگان نرم‌افزار محتوای آموزشی بسیار خوبی را به صورت آنلاین برای کاربران خود تامین می کنند. ما امسال گزینه‌های آموزشی متنوعی را به مشتریان خود ارائه خواهیم داد تا آن‌ها آنچه را که مهم‌تر است، انتخاب کنند!

تغییرات مرتبط با کووید در محیط کسب و کار، چگونه بر کار متخصصان BPM تأثیر گذاشت؟

تغییر اصلی این است که مشتریان ما و BP3 اکنون کار‌ها را از هر کجا که می‌خواهند انجام می دهند. این موضوع قبلا هم بود اما اما بسیاری از مشتریان می خواستند مدت زمان مشخصی را در دفتر با هم یا با ما بگذرانند. اکنون این الزامات از بین رفته است و ما کار خود را به معنای واقعی کلمه از هر جایی انجام می دهیم. و هر جا نیاز به ارتباطات باشد از Zoom و Slack و سایر ابزارهای همکاری استفاده می‌کنیم.

ما مجبور بودیم راه‌های جدیدی برای همکاری در طراحی فرایند و طراحی نرم‌افزار بیاموزیم. پیش‌تر هم به همین اندازه لازم بود. زیرا مشتریان ما حتی قبل از همه‌گیری نیز، تیم‌های بین‌المللی دارند که باید در این مراحل مشارکت داشته باشند. اکنون این سوال برای سال‌های 2022 و 2023 مطرح می‌شود که چگونه می‌توانیم ارتباط انسانی‌تر و شخصی‌تر را با حفظ مزایای همکاری با یکدیگر در هر نقطه از جهان، به نحوه ارتباطاتمان بیفزاییم؟

Paul Holmes-Higgin

Paul Holmes-Higgin
Paul Holmes-Higgin

دکتر پل هلمز-هیگین، مدیر ارشد محصول و یکی از بنیانگذاران Flowable است. دکترا و سوابق او در هوش مصنوعی به او درک عمیقی از فرصت‌ها و واقعیت‌های یادگیری ماشین می دهد. او نوآوری در مدل‌های استاندارد BPM را بهترین راه برای گرد هم آوردن نرم‌افزار‌های کاربر محور و اتوماسیون هوشمند در محیط تجاری و اجتماعی بسیار پویای امروزی می‌داند.

مهارت‌ها، تکنیک‌ها، رفتارها و نگرش‌هایی که می‌تواند به متخصصان BPM کمک کند تا در سال 2022 برای سازمان‌های خود بیشترین ارزش را محقق کنند، چیست؟

به همراه مشتریانمان، ما شاهد حرکتی به سمت راه‌حل‌های مکانیزاسیون فرایندهای End-to-End هستیم و نه راه‌حل‌هایی برای مکانیزاسیون فرایندهای نقطه‌ای. اگر چه ممکن است که این فرایندهای نقطه‌ای بخشی از E2E باشد.

تمرکز زیادی روی راهکارهای کم کد وجود دارد اما این تقسیم‌بندی در بازار اینچنین نیست. آنچه که یک کسب و کار نیاز دارد راهکاری برای رفع مشکلاتش است و این راهکار می‌تواند در پروژه‌های مختلف تغییر کند. راهکارهای بدون کد (No-Code) برای مسائل در حد راهکارهای ساده دپارتمانی کفایت می‌کند اما زمانی که پیچدگی بیشتری در فرایند وجود داشته باشد،‌ نیاز به استفاده از ابزارهای کم کد (Low-Code) است. در نهایت شما برای حل بعضی مسائل پیچیده به راهکارهای با کدهای زیاد نیاز دارید. بنابراین، پلتفرم‌ها یا ترکیبی از ابزارهایی که طیف راه‌حل‌های بدون کد تا کد زیاد را در خود داشته باشند، جذاب هستند.

بهترین منابع برای یادگیری این مهارت‌ها چیست؟ (به عنوان مثال کتاب، مقاله، دوره)

انجام دادن! همگام استفاده از یک راهکار برای اتوماسیون یک فرایند E2E چیزهای زیادی در مورد فناوری و تکینک‌های خاص یاد خواهید گرفت.

من هنوز معتقدم که CMMN به عنوان یک استاندارد، روشی عالی برای مدل‌سازی اتوماسیون  End-to-End ارائه می‌دهد. کتاب‌ها، مقالات و ابزارهایی وجود دارد که می‌توانند در یادگیری CMMN استفاده شود.

کدام مهارت‌ها دیگر نیاز نیستند یا هنوز عملاً قابل استفاده نیستند؟

اتوماسیون فرایندهای End-To-End چند حوزه دارد که هنوز در مورد آنها واقعیت عملی وجود ندارد.

اول، اتوماسیون فرایند رباتیک (RPA): به نظر نمی رسد که فروشندگان RPA درک کرده باشند که فناوری های فعلی آنها نیازهای E2E را برآورده نمی‌کند.

دوم، در مورد AI/ML هیاهو بسیار است اما بدون گفتن داستان کامل و پپامدهای آن. در سطح کسب و کار هوش مصنوعی باید قابل توضیح باشد در غیر این صورت ریسک اشتباهات موثر وجود دارد. در سطح کلان، هوش مصنوعی که BPMN، CMMN یا DMN را تولید می‌کند خوب است، زیرا انسان می‌تواند منطق آموخته‌شده ماشینی را ممیزی و تنظیم کرد.

تغییرات مرتبط با کووید در محیط کسب و کار، چگونه بر کار متخصصان BPM تأثیر گذاشت؟

از متخصصان BPM ناگهان پروژه‌های بسیار پیشتری خواسته شد و البته در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر. ابزارهای کم کد و بی‌کد بیشتر مورد توجه قرار گرفت. برخی شرکت‌ها که این مسیر را شروع کرده بودند آن را تسریع کردند و برخی نیز کار را شروع کردند.

همچنین لازم است که چابکی فرایند را در شرایطی که غیبت کارکنان بیشتر است، در نظر بگیرید و سازگاری اتوماسیون با بازارها و مقرراتی که به سرعت در حال تغییر هستند.

مهدی عامری

مهدی عامری

مشاور و مدرس دوره‌های مدریت فرایند کسب و کار (BPM)، مربی و مشاور OKR

اشتراک‌گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 5 =